Pierwszoklasiści, przekraczając próg szkoły, zazwyczaj robią to z radością. Jednak czasami spotykają się w niej z taką rzeczywistością, która zmienia pozytywne nastawienie do niej. Zdarza się, że my, dorośli, nie zauważamy tego. Pozornie wszystko jest dobrze: dziecko osiąga dobre wyniki w nauce, a nauczyciele mówią, że nie sprawia problemów wychowawczych. Jednocześnie dziecko nie chce mówić o tym, co dzieje się w szkole, a kiedy wreszcie zaczyna opowiadać, rodzice czują, że jest nieszczęśliwe w towarzystwie swoich kolegów. Przyczyną tego mogą być konflikty, których dziecko samo nie potrafi rozwiązać. Bywa, że niepokojąca zmiana zachowania wynika z tego, że dziecko znalazło się w sytuacji, w której stało się ofiarą przemocy.
Według informacji opublikowanej na stronie internetowej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje):
Przyjazna szkoła?
Wiele szkół w ostatnich latach podejmuje kroki, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci oraz stworzenie w nich przyjaznego środowiska wychowawczego. Adresatami działań są uczniowie, rodzice i nauczyciele. Szczególną uwagę zwraca się na zwiększenie skuteczności działań wychowawczych oraz profilaktycznych. W szkołach obowiązują procedury i zasady postępowania w przypadkach agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy. Zaskakiwać więc mogą powyższe dane.
Warto pamiętać, że to my, rodzice, jesteśmy odpowiedzialni za stworzenie dzieciom bezpiecznych warunków rozwoju i musimy podejmować działania, które uchronią je od konsekwencji bycia ofiarą przemocy.
Zwróć uwagę na to, gdy Twoje dziecko:
Koniecznie należy się przyjrzeć szkolnej sytuacji. Może okazać się, że doświadcza przemocy ze strony rówieśników. Przemoc kojarzy się z wykorzystaniem siły. Często jest mylona z agresją. Nie każda sytuacja, w której użyto siły jest równoznaczna z przemocą.
Agresja to zamierzone działanie skierowane do osoby o podobnych możliwościach. Jej celem jest wyrządzenie krzywdy. Najczęściej jest zachowaniem jednorazowym, incydentalnym.
Przemoc charakteryzuje:
Tym, co wyzwala przemoc, są negatywne normy i mechanizmy ujawniające się w danej grupie. Wpływ wywierany przez kolegów z klasy jest zdecydowanie silniejszy niż cechy dziecka, ale psychologowie zajmujący się badaniem zjawiska przemocy wyróżnili czynniki ryzyka, które mogą wskazywać, kto stanie się ofiarą przemocy:
Konsekwencją przemocy jest:
Gdy rodzice podejrzewają, że dziecko jest ofiarą przemocy, powinni:
Przemoc i powrót do grupy to procesy, więc na efekty należy poczekać. Rodzice często stresują się tym, że sytuacja ofiary nie zmienia się natychmiast. Należy pamiętać, że wymaga to pracy z całym zespołem klasowym, spójnych oddziaływań ze strony wszystkich nauczycieli, współpracy rodziców ze szkołą. Jeśli jednak czas płynie, a nic się nie zmienia, uważam, że rozwiązaniem może być zmiana szkoły. Tę decyzję warto podjąć dla dobra dziecka, ale niech będzie ona ostatecznością, a nie pierwszym krokiem.
Szkoła jest szczególnym miejscem: tu dziecko spędza z każdym rokiem coraz więcej czasu, a wokół niej koncentruje się duża część jego życia. Często też jest miejscem, do którego nie chce przychodzić. Co mogą zrobić rodzice? Warto dowiedzieć się, czy sytuacja w szkole nie zagraża młodemu uczniowi.