Logopeda – kiedy rodzice przedszkolaka powinni zgłosić się do poradni?

Porozumiewanie się człowieka za pomocą mowy jest najdoskonalszym i najbardziej skomplikowanym sposobem komunikowania się w świecie natury. Wymagało ono ukształtowania się całego systemu językowego: znaków (pojęć) oraz zależności między nimi. 

 

Czy wiesz, że…

Już w 5 miesiącu ciąży dziecko odbiera dźwięki. Badania nad rozwojem słuchu u płodu dowiodły, że najlepiej słyszany przez dziecko jest głos mamy: trafia do niego zarówno jako dźwięk zewnętrzny, jak i wewnętrzny. Drgania związane z mową rozchodzą się po całym wnętrzu ciała matki i poprze płyn owodniowy trafiają do dziecka.

 

Problemy z komunikacją są dla dzieci stresujące. Silne reakcje emocjonalne u najmłodszych, zahamowanie i wycofanie u starszych, narażenie na izolację lub wyśmiewanie ze strony rówieśników to tylko niektóre konsekwencje emocjonalno-społeczne, które mogą towarzyszyć dziecku, którego rozwój mowy znacząco odbiega od rozwoju innych dzieci.

 

W obszarze rozwoju mowy wyróżnić należy:

  • odbiór i rozumienie mowy,
  • jej ekspresję.

 

Odbiór i rozumienie mowy to nie tylko słyszenie dźwięków. Percepcja słuchowa pozwala na poprawną selekcję i odpowiednie rozpoznanie bodźców. Spośród całego świata dźwięków, które nas otaczają, mowa jest tylko jednymi z wielu. Rozumienie z kolei zapewnia właściwą interpretację przekazów językowych, a w konsekwencji odpowiednią reakcję. Komunikowanie to czynne posługiwanie się językiem, a więc zasób pojęć, umiejętność budowania poprawnych pod względem składniowym i gramatycznym wypowiedzi oraz prawidłowa wymowa.

 

Wielu rodziców zaczyna zastanawiać się nad tym, czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo. Niepokoją się, gdy  obserwują, że rówieśnicy ich dzieci zaczynają mówić, a ich dzieci jeszcze nie. Tak jak w każdym innym obszarze, także i rozwój mowy zależy od aktualnego poziomu rozwoju psychofizycznego oraz czynników środowiskowych i następuje we właściwym dla danego dziecka czasie. W literaturze przedmiotu przyjmuje się, że o prawidłowym rozwoju mówimy wtedy, gdy opóźnienia nie przekraczają sześciu miesięcy wobec norm rozwojowych.

 

Normy rozwojowe:

  • do ukończenia pierwszego roku życia: dziecko porozumiewa się z otoczeniem za pomocą krzyku, głużenia, gaworzenia, zaczyna wymawiać pierwsze proste słowa (mama, tata, baba, lala);
  • rok – 2 lata: dziecko wymawia wszystkie samogłoski z wyjątkiem nosowych (ę, ą), wymawia niektóre spółgłoski, porozumiewa się za pomocą pojedynczych słów, w przypadku trudnych wyrazów używa ich uproszczonej wersji np. lulek zamiast ogórek;
  • 3 lata: dziecko buduje zdania, wymawia wszystkie samogłoski oraz spółgłoski p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, h, t, t, d, n, l, ł, j;
  • 4 lata: wymawia głoski s, z, c, dz;
  • 5- 6 lat: wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r;
  • 7 lat:  dziecko powinno mieć utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek i technikę mówienia.

Nadawanie i odbiór mowy zależy od:

  • czynności struktur mózgu odpowiedzialnych za mowę,
  • sprawności narządów mowy (fonacyjnych: krtani z wiązadłami głosowymi; artykulacyjnych: jamy gardłowej, ustnej i nosowej; oddechowych- płuc, tchawicy, przepony)
  • działania narządu słuchu warunkujących słyszenie i rozumienie mowy innych oraz kontrolowanie własnej mowy.

 

Najczęściej diagnozowanymi trudnościami są:

  • opóźniony rozwój mowy,
  • specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka,
  • wady wymowy (seplenienie, reranie, jąkanie).
  • Jest grupa dzieci, które można zaliczyć do grupy ryzyka rozwojowego i które warto obserwować od pierwszych dni życia. Zaliczyć do nich należy dzieci:
  • których matki w okresie ciąży przeszły infekcje lub choroby zakaźne zwłaszcza toksoplazmozę lub zażywały leki (szczególnie z grup ototoksycznych),
  • wcześniaków,
  • urodzonych w zamartwicy, z niedotlenieniem okołoporodowym, u których w czasie porodu nastąpiło krwawienie/ wylew do centralnego układu nerwowego,
  • z wagą urodzeniową poniżej 1500 gramów,
  • opóźnionym rozwoju psychofizycznym.

 

By odpowiedzieć na pytanie, skąd biorą się trudności dziecka w prawidłowym mówieniu oraz zaplanować działania wspierające rozwój mowy czasami potrzebna jest również wizyta u innych specjalistów: neurologa, audiologa, foniatry.

 

Na koniec warto podkreślić, że częstymi przyczynami trudności w poprawnym mówieniu są niewłaściwe wzorce. Spotkałam rodziców, którzy, mówiąc do dzieci, używali języka stylizowanego na wypowiedź małego dziecka, na przykład podając łyżkę w czasie posiłku mówili: „A telaz Mysia je siama” (co miało oznaczać „A  teraz Mysza je sama”). Taki sposób mówienia do dziecka nie wspiera rozwoju jego mowy, ale wtedy wystarcza uświadomienie rodzicom ewentualnych konsekwencji. Zdecydowanie w trudniejszej sytuacji są ci rodzice, którzy sami borykają się z problemami z mową. Wtedy zdecydowanie potrzebna jest pomoc specjalisty, który wskaże, jak pracować z dzieckiem, i być może zaproponuje ćwiczenia dorosłemu… Obowiązuje tu bowiem reguła: im wcześniej tym lepiej, ale nigdy nie jest za późno.

 

Z porady logopedy warto skorzystać, gdy dziecko:

  • nie reaguje na bodźce dźwiękowe lub słyszy tylko dźwięki głośne albo o określonej częstotliwości (np.  bardzo wysokie lub niskie),
  • nie podejmuje aktywności głosowej,
  • ma zdiagnozowane nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
  • rodzice mają wątpliwości co do prawidłowości budowy aparatu mowy, dziecko urodziło się z wadami  narządów mowy lub przeszło operację w ich obrębie,
  • ukończyło pierwszy rok życia, a nie mówi żadnych, nawet najprostszych słów (typu: mama, tata),
  • ma opóźniony rozwój mowy,
  • wkłada język między zęby, gdy mówi,
  • cały czas mówi przez nos, mimo, że nie ma kataru,
  • w pierwszych klasach szkoły podstawowej ma ogromne problemy z nauką czytania i pisania.

Pierwsze słowo dziecka to dla rodziców wielkie wydarzenie. Później z dumą obserwują postępy, ale też nieprawidłowości w rozwoju mowy. Często słyszy się, że dzieci wyrosną z seplenienia lub zaczną mówić płynnie później – w swoim czasie. Są jednak takie sytuacje, w których pomoc logopedy jest niezbędna. Warto wiedzieć, jakie trudności z mówieniem powinny przykuć uwagę rodziców?