Internet wciąga czasami na długie godziny – podobnie jako bajki i zabawne seriale lub gry pełne przygód. Dzieci mają często własne smartfony lub tablety i podobnie jak dorośli odgradzają się nimi od rzeczywistości. Warto zastanowić się, kiedy korzystanie z nich przestaje być tylko relaksem i sposobem na spędzanie wolnego czasu. Spróbuj zbadać, czy mają wpływ na Twoje dziecko.
Nerwowość, wybuchy złości przy próbach ograniczenia dostępu do tabletu czy komputera,
Niechęć do innego sposobu spędzania wolnego czasu,
Ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, pogorszenie stosunków z członkami rodziny, niższe umiejętności emocjonalne i społeczne, kłopot ze współpracą,
Osłabienie zdolności skupiania uwagi, szczególnie na bodźcach słuchowych,
Nadpobudliwość ruchowa, niecierpliwość, potrzeba ciągłej zewnętrznej stymulacji i rozrywki, szybkie popadanie w nudę, oczekiwanie nagrody bez wysiłku,
Kłopoty ze snem (jasny ekran oszukuje mózg, bodźce blokują wydzielanie hormonu snu, melatoniny),
Niechęć do nauki, czytania, osłabienie zdolności zapamiętywania,
Niekorzystne zmiany w rozwoju fizycznym – otyłość, niska sprawność manualna, krótkowzroczność,
Tzw. lenistwo umysłowe, nawyk biernej i bezkrytycznej konsumpcji produktów masowej kultury.
Zbyt dużo czasu przed ekranem telewizora, komputera, tabletu czy telefonu może oznaczać gorsze samopoczucie, niepokój lub nudę. Okazuje się, że dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, każda godzina spędzona na graniu w gry na sprzęcie elektronicznym wiąże się z dwukrotnie wyższym ryzykiem wystąpienia kłopotów z emocjami (wybuchy emocji, agresja, nadpobudliwość). Z kolei każda dodatkowa godzina spędzona przed ekranem telewizora może wiązać się ze wzrostem ryzyka pogorszenia relacji z rodzicami. Jednak mądra kontrola rodzicielska może zapobiec niektórym skutkom wpływu urządzeń na psychikę dzieci.
W licznych badaniach naukowych udowodniono, że przemoc na ekranie prowadzi do wzrostu agresji w realnym życiu. 7-11% dzieci naśladuje agresję ekranową, 30% znieczula się na przemoc, a u wielu rodzi ona lęk. Gry komputerowe, których tematyką jest zabijanie, uczą zabijania. W konsekwencji prowadzi to do zaniku wrażliwości, znieczulenia na cudzy ból i krzywdę w realnym życiu.
Ważne!
Rolą rodzica jest nie tylko ograniczanie korzystania z komputera czy tabletu, ale również nauka umiejętności oceny programów telewizyjnych i gier komputerowych (agresja, bicie). Przemoc przeniesiona z ekranu do życia realnego nigdy nie jest zabawna. Dziecko powinno o tym wiedzieć.
Badacze wskazują, że oglądanie telewizji oraz gry komputerowe w nadmiarze mogą nieodwracalnie zmieniać strukturę mózgu dziecka. Bardzo szybkie, zmieniające się obrazy, często kilka w jednej sekundzie, powodują, że mózg przechodzi do aktywności o niższej fali, uszkadzając zdolność skupiania uwagi. Bombardowane dźwiękiem i szybko zmieniającym się obrazem sprawia, że mózg zostaje poddany gigantycznej sensorycznej stymulacji.
Warto pamiętać
Zaleca się, aby dzieci do drugiego roku życia w ogóle nie miały kontaktu z mediami elektronicznymi. Dzieci w wieku szkolnym nie powinny korzystać z różnych urządzeń dłużej niż 1-2 godzin dziennie.
Dbaj o dobrą więź z dzieckiem, okaż zainteresowanie sprawami dziecka,
Bądź wzorem: im rzadziej dziecko będzie Cię widzieć przed komputerem lub z tabletem, tym większa szansa na właściwy punkt odniesienia,
Dbaj o ważne punkty dnia, np. wspólne posiłki przy rozmowie,
Wyznaczaj jasne reguły korzystania z technologii komputera i telewizji,
Pokazuj ciekawe formy spędzania czasu w internecie, np. edukacyjne gry komputerowe, filmy przyrodnicze, ciekawostki naukowe, kulturę i sztukę,
Buduj poczucie wartości dziecka, doceniaj przejawy różnych uzdolnień i zainteresowań,
Spędzaj z dzieckiem wolny czas na kreatywnej zabawie,
Organizuj wspólne aktywności sportowe (np. wycieczki rowerowe, basen, rolki),
Zachwyć dziecko przyrodą, wyjeżdżajcie na wycieczki i chodźcie na spacery,
Zapraszajcie do siebie znajomych i przyjaciół,
Pokaż swojemu dziecku, że masz pasję, a świat rzeczywisty jest o wiele ciekawszy niż ten wirtualny!
Telewizja, komputer, tablet czy smartfon stały się kolejnym narzędziami, dzięki którym dzieci poznają świat i bez którego nie wyobrażamy sobie współczesnego życia. Obsługa urządzeń elektronicznych jest jedną z podstawowych umiejętności człowieka. Nie można zatem dzieci drastycznie odcinać od tych dóbr. Istotne jest nauczenie dziecka umiejętnego i zbalansowanego korzystania z rozrywki.
Dzieci w wieku szkolnym zwykle dobrze znają zdobycze współczesnej techniki i komunikacji. Warto zastanowić się, jak połączyć przyjemne z pożytecznym: by komputer i tablet mogły być bezpieczną rozrywką dla dziecka.