Jak dziecko uczy się świata? Style poznawcze.

Sposób, w jaki dziecko się uczy, poznaje otoczenie, jak analizuje i przekazuje informacje zależy od całej gamy czynników. Być może masz do czynienia z małym analitykiem, który potrzebuje na poprawne rozwiązanie zadania więcej czasu, bo nie lubi pomyłek? Warto również dowiedzieć się, jak dziecko patrzy na obrazy, czy dostrzega szczegóły – to wszystko mieści się w pojęciu stylów poznawczych. Dowiedz się o nich więcej, by pomóc dziecku w koncentracji i efektywnej nauce.

 

Styl refleksyno-impulsywny

Każdy ma swój sposób rozwiązywania problemów i reakcji na zadania. Uczniowie refleksyjni inaczej radzą sobie w szkole niż impulsywni. Refleksyjność to długi czas zastanawiania się nad odpowiedziami w połączeniu z małą liczbą popełnianych błędów, a impulsywność wiąże się z szybkimi odpowiedziami, ale rzadziej poprawnymi i mniej dokładnymi.

 

 

Uczeń refleksyjny:

  • robi szybkie postępy w nauce czytania i pisania
  • radzi sobie dobrze z naukami matematyczno-przyrodniczymi
  • wybiera dokładność, a nie szybkość działań

Uczeń impulsywny:

  • jest humanistą
  • dobrze radzi sobie z nauką języków
  • działa spontanicznie
  • krócej myśli nad odpowiedzią, popełnia błędy

 

Zależność i niezależność od pola percepcyjnego

Dzieci niezależne od pola łatwiej identyfikują przedmioty narysowane tylko w części i rozpoznają pewne całości. Z kolei uczniowie zależni od pola mają trudności z porządkowaniem materiału: dają odpowiedzi nieprecyzyjne, chwiejne, uważają całą sytuacje za niejasną, pozbawioną sensu i nieprzyjemną. Patrzą globalnie i nie dostrzegają szczegółów. Uczniowie niezależni wyodrębniają żądany przedmiot z tła: widzą obraz w sposób zróżnicowany. Są bardziej ukierunkowani na zadania, natomiast zależni – patrzą społecznie, np. lepiej zapamiętują twarze ludzkie i są bardziej podatni na emocje.

 

Zależność i niezależność od pola określa:

  • rozumienie poleceń nauczyciela i zadań,
  • sposób wypowiadania się: z precyzją lub bez,
  • zdolność koncentracji uwagi,
  • umiejętność zapamiętywania szczegółów,
  • podatność na emocje.

 

Abstrakcja i konkretność

Uczeń, który myśli analitycznie, czyli konkretnie, poprzez wytrwałość w rozwiązywaniu problemów, sprawdza się w zadaniach matematycznych, fizycznych oraz naukach przyrodniczych. Styl abstrakcyjny określa duszę artystyczną, która radzi sobie zwłaszcza w przedmiotach humanistycznych. Ten styl określa sposób kodowania informacji przez tworzenie wyobrażeń lub pojęć. Dzieci właśnie tak zapamiętują oraz uczą się. 

 

Uczeń myślący abstrakcyjnie:

  • jest artystyczną duszą,
  • radzi sobie najlepiej z przedmiotami humanistycznymi,
  • wyróżnia się elastycznością myślenia,
  • potrafi wykorzystywać nawet sprzeczne informacje.

Uczeń myślący konkretnie:

  • wytrwale rozwiązuje problemy,
  • sprawdza się w zadaniach matematycznych i fizycznych,
  • radzi sobie z naukami przyrodniczymi,
  • lubi proste zadania, mniej złożone.

Spróbuj rozpoznać, który styl poznawczy dotyczy Twojego dziecka. Zwróć uwagę, jak rozwiązuje problemy, oceń spostrzegawczość, sposób zapamiętywania oraz myślenia. Ważne jest również to, jak reaguje na sukcesy: to dobra motywacja czy pretekst do odpoczynku? Dzięki temu łatwiej będzie Wam razem odrabiać lekcje i rozmawiać na ważne tematy. Warto stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do nauki, by pomóc mu w optymalnym wykorzystaniu umiejętności i w rozwoju.

Styl poznawczy to zbiór cech i zachowań, dzięki którym człowiek odbiera całe otoczenie. Im lepiej poznasz swoje dziecko, tym łatwiej pomożesz mu w nauce i zrozumiesz jego sposób myślenia.