Dzieci poznają świat dzięki komunikacji. Słowa pozwalają na wyrażenie potrzeb, a nazywanie kolejnych przedmiotów porządkuje świat. Nie wszystko można wyrazić słowami, więc komunikacja niewerbalna uzupełnia świat pojęć o emocje i pozwala wzmocnić przekaz o to, czego nie kontroluje mózg. Służy również budowie relacji i porozumienia z drugim człowiekiem.
Warto pamiętać, że tylko część komunikacji opiera się na słowach. Niewerbalnie dzieci informują o uczuciach, emocjach, pokazują swoje nastawienie do szkoły i stosunek do nauczyciela w czasie odpowiedzi. Ważne, by prawidłowo czytać komunikaty dzieci i przy okazji uczyć je posługiwania się mową ciała.
Pojęcie komunikacji niewerbalnej najłatwiej wyjaśnić na przykładach z codziennego życia. Zadaj dziecku kilka pytań, które uświadomią mu, że dobrze zna ten sposób porozumiewania się z rodzicami i kolegami.
Po czym poznajesz, że ktoś ma zły humor lub jest smutny?
Czy potrafisz ocenić szczerość rozmówcy?
Czy łatwiej byłoby Ci odmówić przysługi przyjaciołom osobiście czy przez sms? Jak myślisz, dlaczego?
Czy uważasz, że emocje można łatwo ukryć?
Jak pokażesz radość z powodu sukcesu bliskiej osoby?
Czy wyobrażasz sobie, że rozmówca nie gestykuluje?
Bez mowy ciała ludzie mogliby przestać rozumieć siebie nawzajem. Wskazówką jest jeszcze jedna zasada, która opisuje skuteczność komunikatu: 10% to słowa, 30% wynika ze sposobu mówienia, czyli np. z głosu, a już 60% to mowa ciała. Chodzi o cały system zachowań i gestów, które sygnalizują innym nastrój, stres, radość i nastawienie. Mina może być ostrzeżeniem, a sposób mówienia informuje, czy żartujesz lub mówisz poważnie – spróbuj powiedzieć to samo zdanie na kilka sposobów.
Zamknięta postawa, odwracanie wzroku, ciche mówienie – to czynniki, które dają obraz niepewnego ucznia. Jeśli ta niepewność wynika z nieprzygotowania, nauczyciel szybko odczyta komunikat właśnie z mowy ciała. Podobnie kształtują się relacje z przyjaciółmi. Uśmiech, otwarta postawa, dobre emocje sprawiają, że łatwiej nawiązać i utrzymać kolegów przy sobie. Idealnym sposobem na wyjaśnienie tych mechanizmów jest trening w postaci scenek. Wybierzcie sobie ulubiony wierszyk i spróbujcie czytać go, wchodząc w różne role: znudzonego, wesołego i dowcipnego lub pewnego siebie ucznia. Pokaż dziecku, jak odbierane są różne gesty, poproś, żeby zwróciło uwagę na podobne sygnały u siebie, rodziny i znajomych. Zapytaj, jak je odbiera i czy zgadza się z ich powszechnym odbiorem. Każdy sposób jest dobry, by rozwinąć dodatkowe zdolności.
Zanim rozwinęła się mowa, królowało porozumiewanie się bez słów. Mimika i gesty to sposoby na wyrażanie emocji oraz alternatywna forma porozumiewania się. Wykorzystywanie ich w komunikacji ma duże znaczenie w szkole, w relacjach z przyjaciółmi i domownikami. Pokaż dziecku, jak wiele mówi ciało o emocjach i nastawieniu.