Kreatywność to postawa, którą cechuje nieszablonowe podejście do stawianych przed człowiekiem zadań i wyzwań. To także sposób myślenia polegający na otwartości umysłu na nowe pomysły. Człowiek wykazujący twórczą postawę stając w obliczu problemu, podchodzi do niego z różnych punktów widzenia i poszukuje wielu różnych sposobów jego rozwiązania. Osoba twórcza nie zamyka się do powtarzania i naśladowania obserwowanych wzorców, ale daje również coś od siebie.
Twórcza, samodzielna aktywność, pozwala dziecku na rozwój i rozwinięcie pełni swojego potencjału, a także umożliwia wyrażanie swojej indywidualności. Dzięki zabawom i działaniom twórczym, dziecko ma możliwość doświadczenia swoich zdolności, wyrażania emocji i oswojenia niepokojów, co sprzyja budowaniu wiary we własne możliwości i zaufania do siebie. Postawa kreatywności w przyszłości może zaowocować odwagą w poszukiwaniu swojej drogi życiowej, brakiem lęku przed podejmowaniem wyzwań, gotowością do przeprowadzania zmian i większą satysfakcją z życia.
Psycholog radzi …
Najlepszym momentem na wspieranie kreatywności u dziecka jest okres przedszkolny – wiek intensywnego rozwoju wyobraźni dziecięcej i zabaw twórczych. Gdy pracujemy ze starszym dzieckiem, możemy odwołać się do zasobów zgromadzonych właśnie na tamtym etapie rozwoju i zacząć od nieskrępowanej aktywności plastycznej czy tworzenia scenariuszy, a dopiero wtedy przejść do strategii rozwijających myślenie twórcze.
Istnieją pewne czynniki sprzyjające wzbudzaniu postawy twórczej: w pracy z dzieckiem warto kierować się kilkoma zasadami.
Zamiast udzielać dziecku gotowych odpowiedzi, zadawaj dziecku pytania, np.: „A jak myślisz?”, „Co teraz możesz z tym zrobić?”, „Dlaczego tak uważasz?”, „Co mogłaby o tym pomyśleć Twoja koleżanka?”. Powalaj dziecku na posiadanie własnego zdania, pozwól na spontaniczność i ekspresję siebie w różnych dziedzinach. Nie ma niemądrych pytań ze strony dzieci, bądź na nie otwarty i traktuj je poważnie – w ten sposób dziecko ćwiczy swoje możliwości myślenia, a przecież znana maksyma mówi, że „kto pyta – nie błądzi”.
Obserwuj i nie przeszkadzaj dziecku w zabawie. Pozwól dziecku się ponudzić: z nudy często wychodzą najlepsze pomysły na zabawę. Daj dziecku możliwość spędzania czasu na dworze, w kontakcie z naturą i w towarzystwie innych dzieci. Zachęcaj do wymyślania zabaw i poszukiwania rozwiązań. Gdy rysuje – nie poprawiaj, nie koryguj, zostaw swobodę działania. Liczy się radość tworzenia, jaką dziecko czerpie, a nie tylko efekt końcowy.
W podejmowaniu działań twórczych nie ma złych ani dobrych rozwiązań: są tylko mniej lub bardziej użyteczne. Pozwól dziecku się mylić i popełniać błędy, zamiast uprzedzać je o tym, co nastąpi. Odwaga i samodzielne doświadczanie świata oraz popełnianie błędów sprawiają, że dziecko szybciej się uczy.Pokazuj mu świat i jego różnorodność, zachęcaj do próbowania nowych rzeczy.Nastaw się na samodzielność swojej latorośli. Nie myli się tylko ten, kto nie próbuje.
Nie zakładaj, ze istnieje jeden sposób na naukę pewnej czynności. Jeśli dziecko nie lubi rysowania szlaczków, nie zmuszaj go do tego. Każde dziecko ma swój sposób opanowania nowych czynności, może będzie chętniej rysowało farbami albo wykonywało zajęcia z masy solnej lub ćwiczyło mięśnie rąk na drążkach.
Warto pamiętać
Ćwiczenie postawy kreatywności to nie tylko organizowanie konkretnych ćwiczeń i zabaw, ale także całościowe podejście do wychowania dziecka – pewien styl rodzicielski. Warto dawać dziecku przestrzeń i swobodę na doświadczanie, eksperymenty, na ćwiczenie nowych umiejętności. Pamiętaj, że pierwsze próby zazwyczaj są nieudane i niezdarne.
Nie brak sposobów na to, jak wspierać dziecko w rozwijaniu kreatywności. Warto jednak wziąć pod uwagę również te czynniki, które kreatywności nie służą: ograniczają wyobraźnię i wsadzają dziecko w pewien myślowy szablon. Tych czynników należy unikać. Nawet, jeżeli nie uda się ich całkowicie wyeliminować, warto je po prostu minimalizować.
Częste chwalenie dziecka, nagradzanie, zachwycanie się efektem
Dzieci, które są często chwalone z czasem zaczynają domagać się coraz więcej pochwał. Koncentracja na zdobywaniu aprobaty ze strony dorosłego sprawia, że dziecko wybiera bezpieczne sytuacje, najprostsze rozwiązania, ogranicza swoją kreatywność i zaangażowanie. Chwalenie często odbiera dzieciom przyjemność czerpaną z wykonania zadania – dziecko zaczyna robić coś dla oceny, a nie dla samego siebie.
Krytykowanie i ocenianie, zawstydzanie
W atmosferze krytyki rodzi się napięcie emocjonalne, które utrudnia swobodne i nieszablonowe myślenie. Chcąc uniknąć krytyki, dziecko zamyka się w sobie, jest skupione na usunięciu nieprzyjemnych uczuć zamiast na rozwijaniu kreatywnego, nieskrępowanego działania.
Perfekcjonizm, przywiązywanie wagi do szczegółów
Przesadna drobiazgowość zabiera radość z tworzenia. Sprawia, ze dziecko skupia się na szczegółach zamiast szukać innowacyjnych rozwiązań. Przesadne dążenie do perfekcji powoduje także zmęczenie i zniechęca do dalszej pracy.
Czas spędzony na kontakcie z mediami
Dziecko, które wiele czasu spędza przed telewizorem czy tabletem, wyłącza samodzielne myślenie – jego mózg przestawia się na tryb bierny i odtwórczy.
Kreatywność może przejawiać się u dziecka na wiele sposobów: w zabawie, działaniach plastycznych, sposobie myślenia czy ubiorze. Trzeba dziecku tylko na to pozwolić: chcąc formować postawę twórczą, warto aranżować sytuacje, które kreatywność wyzwalają.
Dzieci do 6 roku życia wykazują się naturalną kreatywnością, a ich myślenie przebiega niestandardowo. Chcąc utrzymać tę cechę, warto w wychowaniu kierować się pewnymi zasadami i samemu być twórczym rodzicem. Dla rodziców starszych dzieci jest dobra informacja – kreatywność można odkryć, ale można też się jej nauczyć. Jak wspierać dziecko w rozwoju kreatywności?