Rywalizacja – czym jest?
Rywalizacja to naturalna, wrodzona cecha ludzkiej osobowości. To właśnie ona motywuje człowieka do wszelkich działań, pozwalając mu zmieniać (na lepsze lub gorsze) otaczającą rzeczywistość. Poprzez nią ludzie chronią najbardziej niepodważalną i osobistą wartość – własne „ja”.
Dziecko w wersji „naj”
Dwa oblicza rywalizacji wśród dzieci
• Ta pozytywna uczy przede wszystkim kreatywności, umiejętności pracy w zespole, pracowitości. Ale najważniejszą cechą jest stawanie z porażkami twarzą w twarz i wyciąganie z nich właściwych lekcji.
• Negatywna z kolei buduje niezdrowe, nienaturalne podziały między członkami grupy, działania „po trupach do celu” i braku empatii oraz zaniża samoocenę.
Pomóż przedszkolakowi poznać siebie samego
Jak nauczyć malucha zdrowej rywalizacji?
• Daj wybór. Pokaż dziecku, jak wiele różnych dróg rozwoju stoi przed nim. Na pewno jest coś, w czym okaże się po prostu najlepszy – trzeba tylko czasu. Podsuwaj mu aktywności, które może testować, obserwuj postępy i dawaj mu sugestie, w czym się sprawdza lepiej, a w czym mu słabiej idzie. To, w czym faktycznie „błyszczy” i przejawia wrodzony talent, rozwijaj razem z nim aktywnie.
• Odpowiednio motywuj. Takie ukierunkowanie da dziecku właściwy bodziec do działania.
• Doceń starania. Sam efekt pracy nie jest najważniejszy. Jeśli maluch pracuje nad czymś w skupieniu, widać, że sprawia mu to radość i jest dla niego jednocześnie ogromnym wyzwaniem, pochwalmy go za ten trud. I jeśli z czymś sobie nie radzi, pomóż mu. • Nie porównuj. „Asia zrobiła dziś ładniejszą figurkę z plasteliny niż ty” – takie zdanie nie zmotywuje Twojego dziecka do bardziej intensywnej pracy nad sobą. Wręcz przeciwnie: skutecznie je zdemotywuje i zawstydzi. Poczuje się gorsze, niedowartościowane i niespełniające pokładanych w nim nadziei.
• Stawiaj wyzwania i nie wartościuj. Dzieci są wręcz stworzone do realizacji zadań stawianych przez dorosłych. Jeszcze lepiej, jeśli udaje im się sprostać w grupie, w pracy zespołowej. Dlatego warto stawiać nacisk na ukończenie takiego wyczynu niż na podkreślanie, że „ten, kto pierwszy coś wykona, będzie najlepszy”.
Dziecko potrafiące prowadzić zdrową rywalizację zbuduje właściwy obraz samego siebie we własnych oczach. Nauczy się też pracować w zespole i być asertywnym, co przełoży się na jego poczucie bezpieczeństwa i tym samym własnej wartości. To są podstawy właściwego rozwoju emocjonalnego malucha, który z takim „pakietem” umiejętności z łatwością opanuje naukę zasad współżycia z innymi ludźmi – zarówno w wieku dziecięcym, jak i w dorosłym już życiu.
Rywalizacja wśród najmłodszych to nieunikniony etap rozwoju osobowości. A tam, gdzie dzieci jest więcej niż dwoje – czyli w grupie: czy to przedszkolnej, czy szkolnej – pojawia się zawsze. Ma ona jednak dwa oblicza i to od rodziców zależy, która lepiej wykształci się u malucha.